vrijdag, juli 21, 2006

Kijken, kijken, niet lezen!

Oneliners winnen het van debatten, folders schreeuwen u met grote koppen en kleurrijke foto's tegemoet en professionele tekstschrijvers krijgen meer waardering voor minder tekst.

Misschien leest u nog graag productspecificaties en bedrijfsprofielen maar dan behoort u tot een selecte groep mensen. Uw klant leest niet graag meer maar wil kijken, luisteren, ervaren.

Als u als ondernemer op dit vlak nog niets doet voor uw klanten vraag ik u uw werk even opzij te leggen en mee te kijken!

Er zijn diverse websites die u gratis ruimte bieden om videomateriaal over uw product, klant of bedrijf op het internet te plaatsen. Staat de video eenmaal online dan hoeft u alleen nog maar het adres rond te sturen.

Voorbeeld 1.

Ik heb een mobieltje waarmee je kan videobellen. Om uit te leggen wat dat is en hoe dat er uitziet heb ik een kleine demo op video vastgelegd.



Dit filmpje heb ik in een half uurtje in elkaar gedraaid met een huis-tuin-en-keuken videocamera, gratis software van Microsoft (Windows Movie Maker) en verzonden naar mijn gratis account van Youtube.

Resultaat: Het materiaal staat online, wordt hoog gewaardeerd en is al 1700 keer bekeken. Misschien wordt het tijd dat ik T-mobile eens bel voor commissie!

Voorbeeld 2.
Naast particulieren zijn ook meer ondernemers gebruik gaan maken van gratis internetsites om te communiceren of te verkopen.
Nog beter, laat uw klanten uw producten aanprijzen in zelfgemaakte video's zoals Kijkshop heeft gedaan. Plaats de video's online via bijvoorbeeld Google Video, YouTube of Jumpcut.

Om klanten en externen aan te sporen voor u materiaal te ontwikkelen kunt u iets leuks organiseren, bijvoorbeeld een jaarlijkse prijsuitreiking voor beste video van het jaar.
And the winner is!

Als u met uw medewerkers over deze nieuwe manier van communiceren eens een half uurtje gaat brainstormen komen er vast nog meer goede ideeën boven tafel.

Als u echt geen goede ideeën te binnen schieten ga dan eens met een paar jonge pubers babbelen over hoe zij graag informatie tot zich krijgen en vraag u eens af waarom een tv-programma als Top Gear populairder is dan elk willekeurig autoblad. I rest my case!