woensdag, mei 30, 2007

De waarde van mobiele content

Wat is een belminuut of een SMS bericht u waard? Vijf cent per minuut, tien cent per bericht? Dat hangt sterk af van de inhoud van het bericht zult u waarschijnlijk zeggen. Het bericht kan bestaan uit praktische informatie zoals het doorgeven van een adres maar het kan ook het melden van een ongeval zijn of een emotioneel telefoontje waar een ruzie wordt bijgelegd. Deze laatste berichten zijn voor u en de ontvanger misschien wel goud waard.

De waarde van mobiele content is dus afhankelijk van de inhoud van het bericht, de ontvanger en de (emotionele) context. Aanbieders van mobiele telefonie en internet doen hier eigenlijk niets mee. Zij rekenen een vast bedrag per bericht of per minuut of een maandelijks bedrag om uw mobiel te kunnen gebruiken. Toch liggen hier voor de Telecom industrie en creatieve dienstverleners kansen zo bleek vandaag tijdens het Euroforum congres over mobiele content.

Tijdens het congres werd open en eerlijk verteld over het uitblijven van grote successen bij onder andere KPN en de Telegraaf die al jaren (zakelijke) klanten proberen te overtuigen van het nut van mobiele content. En wat biedt de nabije toekomst? De stemming was opmerkelijk rustig. Geen grafieken die stijl omhoog wijzen, geen stoere verhalen over miljoenen potentiële klanten die super enthousiast zijn. Er werd gesproken over wat je nog meer met SMS kan doen en of klanten warm lopen voor uitgeklede internetpagina's met voor op dat moment nuttige informatie.

In de pauzes praten we verder over hoe je een mobiele dienst op verschillende manieren kan verpakken en zo tot andere verdienmodellen kan komen. Voor het aanbieden van een sms met actuele gps coördinaten zou ik op vakantie misschien een Euro willen betalen. Als ditzelfde sms bericht bestond uit de gps coördinaten van mijn weggelopen kat heb ik hier wel 50 Euro voor over. De juiste verpakking is het verschil!

Aankomende week is er nog een ander relevant evenement, 'The Next Web Conference', in Amsterdam. Daar zal het onder andere gaan over 'de klant die meer macht krijgt'. Bedrijven die online gereedschap aanbieden om eindgebruikers zelf internetapplicaties te laten maken die zij nuttig vinden. Termen als user generated content, open API's, wickets en mashups zullen de bezoekers proberen te overtuigen van deze trend.

Tja, user generated content? Een sms'je of een telefoongesprek wordt al jaren gemaakt door eindgebruikers, dat is dan toch ook user generated content!

Zou een volgende stap met mobiele content dan logisch zijn: Eindgebruikers gereedschap geven waarmee mobiele content EN mobiele toepassingen ontwikkeld kunnen worden.

Laat de eindgebruiker zelf bepalen wat hij of zij de moeite waard vindt om met een mobiele telefoon te doen. Voordat je het weet heeft de Telecom industrie een groep particuliere ontwikkelaars die zo aanstekelijk bezig zijn dat de benodigde massa volgt. Help ze op weg dan doen ze dat als gunst ook voor u is de gedachte.

Mocht dat niet werken dan kunnen we altijd nog nieuw leven in MMS proberen te blazen.