Kansen in de spelletjesindustrie
Afgelopen week bezocht ik samen met een volle bus gameontwikkelaars en ondernemers de Leipzig Games Convention 2007. Iedereen die direct denkt dat spelletjes alleen voor kinderen zijn en dat je als ondernemer niets kan met een Nintendo Wii, PlayStation 3 of XBox 360 heeft het mis. De game-industrie is serieuze handel en is wereldwijd qua omzet al groter dan de filmindustrie.
De beurs in Leipzig, het grootste game-evenement in Europa, liet hier en daar wat kansjes liggen (weinig games voor mobieltjes bijvoorbeeld). Toch zal een ondernemer niet veel moeite hebben gehad om met zijn/haar creativiteit een aantal interessante niches te ontdekken.
Zo had Nintendo groots uitgepakt met de Wii spelcomputer waarbij de speler moet bewegen om het spel aan te sturen. Of het nu om tennissen, bowling, schansspringen of boksen gaat met de Wii blijft de speler in beweging. Nintendo opent hiermee niet alleen de deuren voor bedrijven die jongeren willen entertainen. Waarom geen Wii in het verzorgingstehuis of in het revalidatiecentrum?
Ook zijn er games om het geheugen te trainen of juist handelingen te simuleren. Zo kan bijvoorbeeld een rijschoolhouder met een druk op de knop een virtuele autorit klaarzetten in de mist, regen, met een laaghangende zon of juist 's nachts. De cursist wordt zo nog beter voorbereid op het examen.
Bij het zakelijk inzetten van games hoeven we ons niet druk te maken om de jongere generaties. Die groeien al tientallen jaren op met spelcomputers (kent u de Commodore 64 uit de beginjaren 80 nog?) en reclameboodschappen verpakt in race- en schietspelletjes. Juist de wat oudere generaties, de vijftigplussers, zijn er niet mee opgegroeid. Vaak blijft het bij een spelletje patience op de computer.
Hopelijk krijgen meer ondernemers door dat juist deze doelgroep moeite heeft om technologische veranderingen om ons heen bij te houden. Aantrekkelijke games en simulaties maken het mogelijk om op een leuke ongedwongen manier deze groter wordende bevolkingsgroep in Nederland te ondersteunen en prikkelen.
Het gros van de spelletjesmakers in Leipzig laat de oudere doelgroep links liggen, niet sexy genoeg. Doe er uw voordeel mee! Wellicht kunt u aan de hand van een specifiek spel uw doelgroep nog beter van dienst zijn. Meer bewegen, via een spel trainen op uw product, gewoon entertainen om goodwill te creƫren of informeren zonder dat uw marketingboodschap als opdringerig wordt ervaren: Gaming is serious business!
« Home